-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12212 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

با توجه به آية تطهير، آيا بر اهل بيت: غسل جنابت واجب بوده است؟

آري بر اهل بيت: غسل جنابت واجب بوده و آنان همانند ديگر مكلّفان، غسل جنابت ميكردند. براي توضيح مطلب، چند نكته شايان ذكر است:

1. خداوند، در آية تطهير ميفرمايد: خداوند ميخواهد پليدي ]و گناه[ را از شما اهل بيت، دور كرده و به طور كامل شما را پاك سازد. (احزاب، 33) واژه الرجس در آيه، به معني شيء ناپاك است، خواه ناپاكي، از نظر طبع آدمي باشد، يا به حكم عقل يا شرع و يا همه اينها.(مفردات الفاظ القرآن، راغب اصفهاني، ص 342.) و اين مفهومي عام و فراگير است كه همة انواع پليديها و گناه را شامل ميشود; زيرا همه گناهان رجس هستند و در قرآن، از شرك، مشروبات الكلي، قمار، گوشتهاي حرام و... تعبير به رجس شده.(ر ك: (حج، 30; مائده، 90; توبه، 125).) بر اساس اين آيه، اراده قطعي خداوند حكيم بر اين قرار گرفته كه گروهي معين از نزديكان پيامبر9 (اهل بيت:) از انواع پليديهاي اعتقادي، اخلاقي و عملي، مصونيت داشته باشند و اين، همان مقام عصمت براي آنان است كه طهارت باطني اهلبيت: را بيان ميكند كه زيرساز ويژگيهايي است كه موجب شايستگي آنان براي هدايت و رهبري امّت اسلام ميگردد و اين آيه، در صدد بيان طهارت ظاهري، نيست.(ر ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايي، ج 16، ص 312، انتشارات اسماعيليان / تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران،ج 17، ص 297، دارالكتب الاسلامية / تفسير تسنيم، آيت الله جوادي آملي، ج 2، ص 149، مركز نشر اسرأ.)

افزون بر اين كه در احاديث فراواني از خود اهل بيت: اين پليدي (= الرجس) به گناه، خطا، زشتيها و شك معنا شده است; در حديثي از پيامبر اكرم حضرت بعد از تلاوت اين آيه، ميفرمايند: فأنا و أهل بيتي مطهّرون من الذنوب; پس من و اهل بيتم از گناهان پاك هستيم.(اهل بيت در قرآن و حديث، محمد محمدي ريشهري، ترجمة حميدرضا شيخي و محمدرضا آژير، ج 1، ص 152، ح 156، نشر دارالحديث.)

2. بنابر عقيدة شيعه، اهل بيت: همانند ديگر افراد ميباشند، جز اين كه در بالاترين درجه كمال انساني در علم، تقوا و شجاعت و همه صفات پسنديده قرار دارند; خداوند در اين باره ميفرمايد: قُل اِنَّما اَنا بَشَرٌ مِثلُكُم يوحيَ اِلَيَّ; (كهف، 110) بگو: من بشري هستم مثل شما، ]امتيازم اين است كه[ به من وحي ميشود.(ملاحظه كنيد: (فصلت، 6 و اسرأ، 93).) پس چون بشرند، مانند همه مكلّفان، به انجام دستورهاي الهي موظف ميباشند كه از جمله آنها غسل جنابت است.

افزون بر اين كه، بر اساس ظاهر برخي از احاديث، اهل بيت:، همانند ديگران جنب ميشدند و غسل جنابت ميكردند و تنها ماندن آنان، با حالت جنابت، در مسجد استثنأ شده بود.(ر. ك: وسايل الشيعه، شيخ حر عاملي;، ج 1، ص 486، ح 11 ـ 14، داراحيأ التراث العربي، بيروت.)

3. از آن جا كه جنابت، مربوط به قوه شهواني بوده و تحريك و هيجان اين قوه، در غالب انسانها، يك نوع پليدي در روح را به همراه دارد، اهل بيت: هر چند كه جنب ميشوند، ولي از آن پليدي جنابت به دور ميباشند.(ر. ك: مرآة العقول، علامه مجلسي، ج 4، ص 269، دارالكتب الاسلامية.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.